Következő esemény

Mi ez itt, kérem?

Személyes hangvételű írások az informatika érettségiről, érettségizőknek és tanáraiknak.

Írjad csak!

Ráérős rendszergazda

Programozik a gyerek

Feedek és ilyesmik

e-mailt kérek az új bejegyzésekről


(nem foglak spammelni)

XML

Kövesd az oldalt!

facebook twitter

2012.05.03. 10:19 raerek

Az évszázad átverései az informatika érettségin

Címkék: informatika átverés érettségi informatika érettségi

Az informatika érettségivel kapcsolatos érzelmeink sokfélék, és vannak, akinek kifejezetten nem tetszik a helyzet. A háborgók tábora diverz, és a háborgások oka sem mindenkinél ugyanaz.

Manóvezér: Felpörgetve 1.

Vastagabb kritikát fogalmazott meg Magyarország egyik híres Drupal-szakértője (ő lektorálta Nagy Gusztáv frissen publikált Drupal 7 könyvét), és oktatója (1, 2) az informatika érettségiről, lassan egy hónapja. Ezt én csak most vettem észre, cserébe legalább azonnal tollat billentyűt ragadtam.

Az évszázad átverései az informatika érettségin című videóját érdemes mindenképp megnézned - akár tanárnak születtél, akár diáknak. Nézd meg, aztán, ha érdekel a véleményem, gyere vissza, és olvass tovább.

Először is a véleményem: a videóban Istvánnak majd' minden tekintetben igaza van. (Kivétel a kardinális kérdésként feltüntetett invertálós rész, aminek a magyarázata ebben a hozzászólásban megvan.) Ugyanakkor nem vesz figyelembe pár olyan dolgot, ami miatt a sirámai még sokáig sirámok maradnak. Lássunk egy párat, amiken én nem tudok elvben sem túllépni: 

A diák-tényező:

  • Nagyon sok diák küzd szövegértéséi problémával. Nálunk az egyik érettségiző osztályból 13(!) főnek kell hosszabb időt biztosítani a vizsgára, mert a szakértő ezt javasolja. Amíg papíron sem tud bekezdéshatárokat jelölni, olvasott szöveget kivázlatolni, addig mi az, hogy szemantika? Mi az, hogy 2-es szintű?
  • A felnőtt is volt diák, és a "bekezdés" fogalmát rengetegen nem értik a kollégáim közül sem. Amíg nem tudok karakterszintű, és bekezdésszintű között különbséget tenni, addig mit akarok? Amíg nincs bekezdés a fejemben, hogy is lenne bekezdésstílus?
  • A diszgráfiás, diszlexiás diáktól hogy követelhetem meg, hogy sok oldalas dokumentumot át tudjon tekinteni? Pillanatnyilag az érettségin vannak olyan diákok, akik életükben nem olvastak el egyszerre annyit, mint amennyit az érettségin szerkeszteniük kell. Mondhatod, hogy azok ne érettségizzenek. De akkor ez már nem informatika-oktatási probléma, hanem annál több.

A tanár-tényező:

  • Mint informatikatanárnak, esélyem nincs, hogy lépést tartsak a világ változásával.
  • Mint tanárnak, most emelik megint a kötelező óraszámomat, ami nem javítja az esélyeimet a világ változásaival való lépéstartásra.
  • Mint tanárnak, hosszú évek óta a fizetésem névértéke is csökken, ami nem javítja a morálomat és a tenniakarásomat. A házunkban lakó ötvös és kisboltos már hat éve sem hitte el, hogy csak ennyi.
  • A fizetéscsökkenés miatt sokan másodállásoznak, vagy hasonló, ami megint nem növeli sem az esélyt (idő), sem a tenniakarást (fáradtság) a változásra.
  • Sok tanár igenis azt hiszi, hogy szövegszerkesztés = a program ismerete. Lásd: oldalszegély. Sok tanár már nem fog megváltozni. (Egyébként sok webfejlesztő sem. Volt alkalmam közelről megismerni Zeldman könyvét. A fele erről szól.)

Az oktatásirendszer-tényező:

  • Az oktatási rendszer tehetetlensége hatalmas. A pár évvel ezelőtti újdonságok közül pár dolog eltűnőben, úgy, hogy soha nem volt benne az érettségi követelményekben. Honnan tudod, hogy mi fog kitartani még öt (tíz?) évet? Lesz még merevlemez? Lesz még facebook? Lesz még asztali gép? Lesz még NTFS?
  • Mikor óhajtjuk megoldani az informatikatanárok átképzését? Mert ugye az állam egyre jobban vigyáz, hogy a munkaidőmben erre ne legyen időm. Nem minden informatikatanár tudja megoldani a saját átképzését. Vagy mert nincs ideje, vagy mert nem elég okos hozzá, vagy mert elege van és köp bele, vagy másért.
  • Mikor óhajtjuk megoldani azt, hogy kidolgozzuk az új ismeretterületek követelmény-hátterét? Mondjuk kétévente egy újat? Mikor teszteljük? Mikor megy ez át törvénybe (rendeletbe, mittomén)? Mikor jelennek meg a példa-feladatsorok?
  • Sok középiskolában legkésőbb 10. osztályban véget ér az informatikaoktatás. Hogy akarjuk legalább elvben megoldani, hogy a közben megváltozott követelményrendszernek is megfeleljen? (Mert ugye ha tényleg lépést akarunk tartani a világgal, akkor a négy-öt évenkénti követelményrendszer-módosítás nem irreálisan sűrű)?

A technikai tényező:

  • Hogy lehet kijelölni, hogy melyik az a CMS, aminek a használatát oktatni kell? Tíz éve megmondtad volna, hogy most Drupal, Wordpress, Joomla, vagy valami más legyen? És öt éve? És most? (A videóban javasolt blog.hu nyilván képtelenség. Ha eltekintünk attól, hogy maszek cég, és hogy az ellenőrizetlen interneten át érem el, akkor is: épp most váltanak felhasználói felületet - amit ugye a tavalyelőtti osztálynak nyilván nem tanítottam.)
  • Hogy követelheted meg azt, hogy a 90e nettós rendszergazda és a 90e nettós szerver az érettségi alatt ne hibázzon?

Szóval, csak egy pár dolog, amin szerintem megbukik a dolog. Sajna. A fent sorolt problémák közül sok megoldható volna pénzzel (ami ugye: nincs). De sok még azzal sem.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://infoerettsegi.blog.hu/api/trackback/id/tr434485945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

JRtelecaster 2012.05.03. 20:41:50

21-én megyek írásbelizni, jó ez a honlap hasznosak a dolgok, és a videók is hasznosak!

Randomize 2012.06.09. 17:28:19

Most néztem meg a videót pihenésképpen 2 op.rendszeres témakör között.
Amit elmond az teljesen igaz, évi több száz órában tanultam az infót és semmit sem tudok.
Gyakorlatilag összekattintgatást tanultunk a szakmai előkészítő suliban, 4 éven át több száz órában. Hogyha ennek csak a felét fordítottam volna hasznos tanulásra akár még érne is valamit a tudásom, de elfogadtam hogy elég ennyi is az érettségire, a többi pedig nem érdekelt.

Most továbbtanulás előtt viszont kezd érdekelni, mivel hogy el is tudjak majd helyezkedni nagyon bele kell húznom a tanulásba, szinte a nulláról indulok.

Itthon az oktatást szépen lassan tropára vágják, már a tanárnak sem kell értenie ahhoz amit tanítania kell. Állatmegőrzőt csinálnak az iskolákból ha ez nem változik meg.

ppppalika 2012.06.10. 07:26:22

@Randomize: "Most továbbtanulás előtt viszont kezd érdekelni, mivel hogy el is tudjak majd helyezkedni nagyon bele kell húznom a tanulásba, szinte a nulláról indulok."

1. az egyetemek informatikus szakjaira nem kötelező az informatika érettségi, így sokan úgy jutnak be, hogy gyakorlatilag semmit nem tudnak informatikából

2. a középiskolában elsajátítható tudásmennyiség átlagosan néhány hétig (nem hónapig!) tart ki akkor is, ha hasznosabban töltitek el az időt.

Természetesen nem ártott volna többet, hasznosabbat tanítani nektek, de az egyetemi tanulmányok oldalán keveset jelentene.

raerek · http://infoerettsegi.blog.hu 2012.06.10. 07:41:07

@Randomize: Ez két probléma.
1) Lehetne többet tanítani, de az érettségin annak is versenyképesnek kéne lennie veled, akinek heti egy órában volt informatikája egyetlen évig - elvileg.
2) A megőrző sajnos igaz.

FacebbokerPro · http://hackerkepzes.hu/blog/facebook-feltores/ 2012.12.02. 22:07:30

engem a leginkább az bosszantott az érettségin, hogy számoltam a powerpoint feladattal, hogy majd az jól felhúz, erre egyáltalán nem volt...

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu