Következő esemény

Mi ez itt, kérem?

Személyes hangvételű írások az informatika érettségiről, érettségizőknek és tanáraiknak.

Írjad csak!

Programozik a gyerek

Feedek és ilyesmik

e-mailt kérek az új bejegyzésekről


(nem foglak spammelni)

XML

Kövesd az oldalt!

facebook twitter

2008.11.20. 16:30 raerek

Fortélyok szóbelire (2. felvonás)

Címkék: informatika érettségi középszint szóbeli emelt szint informatika érettségi

(A napokban jelent meg ennek az írásnak az első része, amelyben a szóbeli vizsga pontozásával, valamint a felkészüléssel foglalkoztam. Ha még nem olvastad, esetleg tedd meg. Régebben írtam már arról is, hogy a szóbeli vizsgára melyik könyveket érdemes átfutnod. A mostani írásomban magára a vizsgára vonatkozóan adnék pár kéretlen tanácsot.)

A vizsgán

Belépéskor köszönsz. Érthetően. Nem hangosan, érthetően. Semmiképp sem félszegen. Ha értelmét látod - ismeretlen bizottság, nem szólítanak azonnal meg, ahogy a terembe lépsz, ilyesmi -, akkor be is mutatkozhatsz.

Írj vázlatot. Ha mindent tudsz, akkor is. Ha nincs legalább ötven-hatvan szó hosszú vázlatod, akkor baj van. Használd is a vázlatot: időnként pillants bele, akkor is, ha fejből tudod. Könnyebb ugyanis elhinnie a tanárnak, hogy a T. Vizsgázó felelete logikusan felépített, ha van vázlat. Azt mondtam: elhinnie. Nem a valóság a fontos, hanem az, ahogy a feleleted a vizsgáztatóban lecsapódik.

buffybot: P1010021

Használj bevezető mondatot. Ez informatika érettségi, nem egy görög eposz. Itt nem díjazza senki az "in medias res"-t. A bevezető mondat nem az, hogy "-Hát, külső perifériák." Nem is az, hogy "Az első tételt húztam, a külső perifériákat." A vizsgáztató felírta a tételszámodat, amikor kihúztad a tételt. Ha meg nem, akkor az az ő baja. De: a tétel címét el kell azért mondanod, mert az egész bizottság tutira nincs tisztában azzal, hogy mit húztál, és elég egyvalaki, aki közbeszúrja a második mondatod közepén, hogy: "Ööö - mi is a tétele?" Haza is vágta a lendületes indulásodat: makogássá válik a felelet, és idő, amíg újra erőre kapsz.

Jó bevezetés például: "A számítógépnek azokról a részeiről szeretnék fogok beszélni, amelyek segítségével a felhasználó adatokat közölhet a géppel: vagyis a külső perifériákról." Miért jó? Mert amellett, hogy megjelölted az előadásod tárgyát, és kellően határozott vagy (nem szeretnél, hanem "fogsz" beszélni, ellentmondást nem tűrve), egyúttal rögtön el is sütsz egy definíciót. A definíciók melengetik a tanári szívet. (Fontos: lásd a kommentket.)

A mondataid kijelentő mondatok. Nem kérdezősködsz, nem énekelsz. Nem várod a tanár beleegyezését, főleg nem a kérdéseit: az érettségin csak akkor kérdezhet a tanár, ha végképp elakadtál, vagy hülyeséget beszélsz. Kivétel a felelet vége - lásd ott.

Eszközhasználat

A megfelelő témáknál bátran használj ábrákat. Rajzaid legyenek akkorák, hogy a bizottságnak legalább a veled szemben lévő tagjai láthassák. Ha nem kérik az ábrát, nyugodtan mondd, hogy "a folyamat szemléltetéséhez szeretnék egy ábrát használni, szabad?" Legfeljebb megkérnek, hogy mondd inkább el - de akkor is, már az egész bizottság tisztában van vele, hogy te le is tudod rajzolni. Ha meg kérik az ábrát, akkor magyarázd el, akkor is, ha mindent ráírtál: "Ez a kör reprezentálja a felhasználói inputot." Potyognak a szaknyelvért adható pontok, sőt még az idő is telik.

dansun: IMG 14102

Ha könyvtári tételt húzol, akkor használd a teremben lévő könyveket és hasonlókat. Meg tudod mutatni, hogy mi a kemény kötés, a szennycímlap, a folyóirat, az ISBN-szám. Jó eséllyel az iskola könyvtárából hozták őket, és akkor ETO-szám is van, meg - ó gyönyörűség! - katalóguscédula, amit hasonlóan tudsz felhasználni, mint az iménti bekezdésben említett ábrákat.

Lehetnek olyan tételek, amelyekhez gépet kell használnod. Vagy az egész tétel alatt, vagy csak egy alkérdéshez. A felkészüléshez nem használható a gép, csak a felelet alatt. Ilyenkor ne kapkodj - legalább nem rántod le a monitort, és telik az idő. Légy határozott. Böngészheted a menüket nyugodtan, nem elvárás, hogy izomból tudjál mindent. Minden mozdulatodat mondd is el: "-Most a Start menüre kattintok, és ott a rögzített programok csoportjából kiválasztom a böngészőt - erre a gépre épp Opera van telepítve, amely a 9.0-ás verzió óta teljesen ingyenes..." Durrognak a másodlagos információk, amelyeknek semmi köze a tételedhez, de profizmust sugallanak. Vigyázz! Csak annyi töltelékszöveg megengedett, ami nem lassítja látványosan a feladat kivtelezését - nem tűnhetsz tudálékosnak. "-Az Alt-F hívóbillentyű-kombinációval megnyitom a Fájl menüt..." - tessék, egy szép szakkifejezés. Öröm hallgatni.

Ha kell, rizsázz. Ha úgy hozza a helyzet, beszélj általánosságban. Fontos, hogy tudd ugyanazt kétszer elmondani. Lényeges, hogy egy tárgyról több formában képes légy beszélni. Mint én az elmúlt két mondatban, mint én az elmúlt két mondatban.

Végjáték

A vizsga végén a vizsgáztató szinte kötelező jelleggel feltesz egy semleges kérdést - úgy mondjuk, hogy "beszélgetést kezdeményez a vizsgázóval". Ez általában "Hogyan értékeli az ergonómiai viszonyokat a saját iskolája géptermében?", "Miben látja a sokféle fájlrendszer előnyeit és hátrányait?", "Mit tart a spam legnagyobb hátrányának?" típusú, vagyis olyan, ahol

  • a véleményedre, és
  • a véleményedet alátámasztó érveidre

kíváncsi a vizsgáztató. Az utolsó hat pont odaítélésében nagy része van ennek a beszélgetésnek. Nem az a fontos, hogy mit válaszolsz, hanem az, hogy jól indokold. Ha elmondod, hogy a spam hasznos, és meg is tudod indokolni ezt a kijelentésedet, akkor minden rendben.

Ha ezen a kérdezgetős részen is túl vagy, akkor vége a vizsgának.

Fölállsz, az asztalt nem sodrod el, helyére teszed a székedet, köszönsz és kimész.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infoerettsegi.blog.hu/api/trackback/id/tr56708694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vélekedő 2008.11.22. 23:02:47

"A számítógépnek azokról a részeiről szeretnék fogok beszélni, amelyek segítségével a felhasználó adatokat közölhet a géppel: vagyis a külső perifériákról."

Ez egy kicsit gubancosnak tűnik. Tuti minden külső periféria olyan, hogy segítségével adatokat közölhet a felhasználó a géppel? Nem a bemeneti eszközöket akartad írni?

Ha nem, akkor is potyognak a pontok, csak nem a zsákba, hanem mellé. Soha rosszabb kezdés egy nem helytálló definíció.

raerek · http://infoerettsegi.blog.hu 2008.11.23. 16:36:03

Iiigenn!!! Az első figyelmes olvasó, akit ráadásul bosszant eléggé a hiba ahhoz, hogy átverekedje magát a captcha (akinek ez ismeretlen szó: hu.wikipedia.org/wiki/Captcha) nehézségein!
De, a bemeneti eszközöket akartam írni, aztán jól elírtam, átolvasáskor meg csakazértis úgyhagytam. És igen, akinek szombat este tizenegy után így vág a feje, az legalábbis egy nehézsúlyú pirospontot érdemel.

Még valami: tuti lesznek (vannak?) olyan hibák is, amik ottlétéről halvány lilám sem lesz. Kérlek Téged, kedves Vélekedő, meg aki még hajlandó rá, hogy kommentáljátok jól meg a hubákat.

Plesonandi 2009.06.22. 17:53:40

Nah, a mai nappal túl vagyok a középszintű szóbelin. Sok hasznát vettem az itt olvasottaknak, meglehetősen hasznos...
Szóval köszi!

Plesonandi 2009.06.25. 10:48:31

Még 1 dolog. Tegnap az eredményhirdetésen kiderült hogy 30/30 pontom lett szóval még1szer kösz!

rose_ 2010.06.23. 22:23:08

Sikerült ötösre az érettségim! Rengeteget segített az oldal, nagyon köszönöm az összes videót és a jótanácsokat is! :)